Princeton – PThU Consultation – dag 1 (8/21/2015)

P

Professor Gijsbert van den Brink verwisselde onlangs zijn aanstelling aan de PThU voor een professoraat aan de VU. Nu is het nooit leuk om een zo begaafde collega te zien vertrekken, maar in dit geval had het voor mij toch ook een aangenaam gevolg: in plaats van Van den Brink mocht ik, als eenvoudige promovendus, dit jaar mee met de Nederlandse delegatie naar Princeton New Jersey, voor de tweejaarlijkse Princeton Amsterdam/Groningen Consultation – Voorheen de Princeton – Kampen Consultation.

Er zat wel een voorwaarde aan vast: ik moest een paper voorbereiden en dat paper presenteren, te midden van diverse weledelgeleerde hoogleraren. De te behandelen tekst en het onderwerp van de lezing lagen al vast: het moest gaan over paragraaf 59.2 uit Barths Kirchliche Dogmatik, ‘Jesus Christus, der Richter als der an unserer Stelle Gerichtete’, of zoals ze dat hier in Engels zeggen: ‘Jesus Christ: The Judge judged in our place’. Onderwerp: rechtvaardiging.

Nu heb ik de afgelopen twee weken verlof gehad van mijn werkzaamheden als predikant, en heb ik mij dus nagenoeg volledig kunnen storten op het verhaal dat ik komende maandagmiddag moet gaan houden. In overleg met mijn begeleider, Rinse Reeling Brouwer, heb ik ervoor gekozen om Barth’s tekst te koppelen aan Breukelmans uitleg van de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18:23-35). Het heeft de nodige hoofdbrekens gekost, maar op de dag voor vertrek was het af en vertaald en verzonden. Overmorgen is de grote dag…

IJsland

De afdeling Financiën moet tegenwoordig op de kleintjes letten, en daarom vlogen de professoren Rinse Reeling Brouwer, Jan Muis en Benno van den Toren en ik met Iceland Air via IJsland naar Amerika. Van IJsland hebben we natuurlijk helemaal niets gezien, maar het schijnt dat er vreemde dingen aan de hand zijn op het eiland. Zo wonen er bijvoorbeeld slechts 320.000 mensen. Van die mensen wordt bijgehouden welke religie ze aanhangen. Wat blijkt? Zoals je mag verwachten van een volkskerk, doet de Evangelisch-Lutherse Kerk het er goed. 85% van de mensen noemt zich Lutheraan. Opvallender is dat ongeveer 1 op de 100 IJslanders zichzelf beschouwt als aanhanger van Ásatrú, een geloof dat zich baseert op de oude Germaanse religie. Met Muis en Reeling Brouwer in ons midden ging het natuurlijk al snel over Edda en Thora, het boek van Miskotte waarin hij beschrijft hoe Christendom, Jodendom en Heidendom zich volgens hem tot elkaar verhouden. Helaas is het er niet van gekomen om een IJslander eens stevig aan de tand te voelen over zijn geloofsvoorstellingen.

Grenscontrole

New_York_skyline2-402x184[1]Om 11:45 uur waren we op Schiphol, om 15:00 uur op IJsland, en om 19:00 uur in New York. Dat klinkt goed, maar dat is het niet. Intussen waren er namelijk 6 extra uren verstreken: toen we aankwamen was het eigenlijk 01:00 uur ’s nachts, Hollandse tijd. Bovendien: twee keer stijgen, twee keer landen, bestemming: New York… en ik heb mijzelf, helaas, na 11 september 2001 een milde vorm van vliegangst aangepraat. Vervolgens moesten we nog door de douane. Bij de controle kneep ik ‘m nog even. ‘Wist u dat uw paspoort bijna verloopt, meneer?’ ‘Ja, dat wist ik.’ ‘Wist u dat uw paspoort nog zes maanden geldig moet zijn na aankomst?’ – Nee, dat wist ik niet… Gelukkig zag ik er heel betrouwbaar en vredelievend uit, en mocht ik het Land van de Onbegrensde Mogelijkheden gewoon binnengaan.

Toen moesten we overigens nog een uur met de trein naar Princeton en een stukje met de taxi. Tegen half tien ’s avonds (= 03:30 uur Hollandse tijd) lagen we eindelijk op bed. Maar: ik leef nog, we leven allemaal nog, en zelfs de bagage is veilig overgekomen. En nu? Aan de studie!

Over de auteur

G. van Zanden

Als predikant werkzaam bij de Gereformeerde Kerk Urk en als onderzoeker verbonden aan de Protestantse Theologische Universiteit, vestiging Amsterdam

Plaats een reactie